خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: اگرچه همیشه موسیقی در کشور با فراز و فرودهایی همراه است و مدیران مختلف با آن به طور سلیقهای برخورد میکنند اما جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای موسیقایی کشور طی سالهای اخیر، خواستگاه مهم موسیقی جدی در کشور به حساب میآید. در حالی امسال رضا مهدوی دبیری جشنواره موسیقی فجر را بر عهده دارد که بخشهای مختلفی را به این جشنواره اضافه کرده است.
خبرگزاری فارس در گفتوگویی مفصل با رضا مهدوی به جوانب مختلف برگزاری این رویداد، بخشهای اضافه شده و مشکلات سندملی موسیقی پرداخته است.
فارس: زمانی که از لفظ جشنوارههای بینالمللی فجر استفاده میکنیم، موارد بینالمللی باید هم طراز بخش ملی باشد. از بحث بینالملل جشنواره موسیقی چه خبر؟ موانع و مشکلات این بخش را بفرمایید.
بنده واژه بینالملل را الزامی میدانم. علیرغم اینکه این بخش در آییننامه وجود دارد اما حذف شده بود؛ ما آن را برگرداندیم و امیدواریم آییننامه به صورتی اصلاح شود که دبیران بعدی ، نتوانند عنوانی از جشنواره را کم کنند.
از سالهای دور تاکنون بخش بین الملل پربار بوده . میهمانان خارجی هم طراز و هم تراز جشنواره ملی بوده اند. چهرههای سرشناسی در دورههای مختلف حضور داشتند اما از آنها بهرهبرداری نکردیم. زمانی که حرف از ایران چند هزارساله هست و مدعی میشویم فرهنگ و هنر به بخشهای مهمی از دنیا سرایت کرده و فرنگی ها برروی آنفعالیت کردند اما این اتفاق مهم به دلایل تاریخی دیده نشده است.
ما حال که در دوره دوم انقلاب هستیم باید نگاه تیزبینانه تری نسبت به آن داشته باشیم و از طریق رسانه فرهنگ و هنر بتوانیم این انقلاب را صادر کنیم.
ما در حال حاضر در دور دوم انقلاب اسلامی هستیم و باید افق تیزبینانه تری نسبت به آن داشته باشیم و از طریق رسانه مهمی مانند فرهنگ و هنر بتوانیم انقلاب را صادر هم کنیم وچه بخشی مهمتر از اجرای بینالملل که میتواند این کار را انجام دهد؟ میهمانان ما با تمام سختیهایی که در سفارتخانه ها با وجود ایرانهراسی دعوت می شوند و برخی استقبال هم می کنند.
موسیقی بیکلام بهترین رسانه دیپلماسی درحد سطوح بالای وزارتخارجه است؛ با استفاده از آن میتوانیم حرفهایی را بزنیم که نیازی به ترجمه ندارد. برای اهالی خارج از کشور گاه تعجب آور است که مگر در ایران موسیقی وجود دارد! کشوری که حداقل سند موسیقی ۴ هزار ساله دارد . زمانی که این حرفها را میشنویم بغض میکنیم. اخیرا سازهای ما با دیگر کشورها به طور مشترک ثبت جهانی میشود!
این اتفاقها دغدغه بیشترایجاد می کند. وقتی جشنوارهای داریم که در منطقه در نوع خود بینظیر است و همه گونههای موسیقی در آن جای میگیرند ازبخش بینالملل هم باید استفاده بهینه تری شود. خارجیان علاقه برای حضور در این جشنواره دارند تا از این طریق بتوانند ایران را ببینند و از موسیقیدان های ایرانی بهره ببرند و از نزدیک موسیقی ایران را بشنوند و برای کشور خود بومیسازی کنند؛ همانطور ما هم در این خصوص وظیفه داریم. ما باید محکم بر سر بخش بینالملل بایستیم.
تجار ایرانی در گذشتههای دور از طریق جاده ابریشم و دیگر راهها با خود هنرمندان را میبردند تا فرهنگ وهنر ایران اشاعه پیدا کند. این اتفاق اکنون نیازمند بودجه خاص است که حامیان اقتصادی می توانند عهده دار آن باشند. موارد زیادی وجود دارد که در بخش بینالملل معرفی نشده و متاسفانه در دهه ۷۰ و دولت سازندگی برخی از آن ها کمرنگ شد مانند سرودهای انقلابی و شرایط ادامه نیافت! از دوستان صداوسیما در خواست میکنم تنها در زمان دهه فجر سرودهای انقلابی را پخش نکنند چرا که متعلق به همه زمانهاست.
فارس: فکر میکنم یکی از بخشهای مهم جشنواره امسال بخش سرود باشد.
جدای از اینکه سرود برای خود صاحب دفتر شد و اردیبهشتماه به صورت اختصاصی جشنواره برگزار میکند، در جشنواره موسیقی فجر مقابل تالارهای وحدت و تئاتر شهر هم سرودهای انقلابی را خالص و آکاپلا زنده اجرا خواهد شد.
ورکشاپهایی برای افزایش سطح ارکسترسمفونیک باید برگزار شود تا سرودها با کیفیت عالی اجرا شود.
دوستان در گذشته معتقد بودند شان سرود در جشنواره نیست و جایگاه جشنواره بسیار بالاست. اگر این اتفاق بود چرا بخشهای دیگر را تقویت نمی شد. ورکشاپهایی باید بگذارند تا سطح ارکستر سمفونیک ما افزایش یابد تا حداقل سرود جمهوری اسلامی با کیفیت عالی اجراشود. سرودهایی که بهمناسبتهای مختلف در حال برگزاری هستند چرا باید اجرای ضعیفی داشته باشند؟ از بخش بینالمللی میتوانیم استفادههای مختلفی ببریم. از این طریق تهاتر و تعامل فرهنگی به وجود میآید و ما میتوانیم به فستیوالهای دنیا راه پیدا کنیم.
فارس: بیشتر در اخبار موسیقی بینالملل به صورت فرد مطرح میشود و هیچ وقت نمیبینیم به صورت گروهی جریانی اتفاق افتد. ما موسیقیدانهای بزرگ زیادی داریم که در سطح جهانی شناخته شدهاند؛ آیا به همان نسبت گروههای موسیقی هم داریم؟
کمتر گروههای شناخته شده مطرح داریم ولی انفرادی بیشتر. هنرمندان ایرانی به دو صورت به خارج میروند؛ بخشی از آنها به صورت دولتی به مناسبتهای مختلف دعوت به اجرا میشوند . اینگونه تعداد کمی از ایرانیها که عموما خانوادههای کارمندان سفارتخانهها هستند، حضور دارند که در اینصورت معرفی موسیقی ایرانی به دیگر ممالک اَبتر میماند.
در موسیقی جستوجو کنید خیلی از هنرمندانی که در کشورهای دیگر حتی ورکشاپهای تخصصی اجرا میکنند اسمی از ایران برده نمیشود
بخشی دیگر به صورت شخصی حضور پیدا میکنند که پرچم ایران را عموما بالا نمیبرند. برخی هنرمندان خارج نشین هستند و یا به صورت چند ملیتی اجرا دارند حتی اگر ایرانی هم بخوانند و سازی بزنند در رسانهها انعکاس داده نمیشود. زمانی که در المپیک شرکت میکنیم نام ایران بلند است .در موسیقی جستوجو کنید خیلی از هنرمندانی که در کشورهای دیگر حتی ورکشاپهای تخصصی اجرا میکنند اسمی از ایران برده نمیشود؛ در اینصورت بروندادی برای کشور لحاظ نشده و تنها اسم آن هنرمند درصدر خبر است . بهتر است دولت تصمیمی بگیرد تا فستیوالهای مختلف را رصد کند و با توجه به موضوعات هنرمندان را نهادینه اعزام کند و نه صرفا مناسبتی.
جشنواره میتواند ویترین و افق مناسبی باشد تا از گروههای بانوان، دختران هنرستانی و کسانی که کار پژوهشی و تجربی در عرصه بینالملل میکنند. در چنین قابی که متاسفانه از دهه ۹۰ به 5 شب کاهش پیدا کرده است حضورموثر داشته باشند. در حال حاضر بدلیل ازدیاد درخواست نمیدانیم جدول زمانبندی را به چه صورتی ببندیم. گروههای مختلفی شرکت کردند و ۴۷۲ درخواست داریم که متاسفانه به دلیل ضیق وقت و کمبود سالن نمیتوان اجرا گذاشت.
سوال بنده این است مگر دهه فجر ده روز نیست پس چرا جشنواره موسیقی فجر تنها ۵ روز است. تئاتر و موسیقی ۱۰روز جشنواره دارند و تجسمی ۲۰ روز ، موسیقی تا دهه ۷۰ ده روز بوده است اما به دلیل کاهش بودجه روزهای آن کاهش یافته و از ۱۰ به ۸ و سپس به 5 روز اجرا رسیده است. اگر بودجه مناسب باشد میتوان هر ۱۰ روز را برگزار و بسیاری از موضوعات دیگر را افزود .
اگر من به عنوان دبیر جشنواره در دوره بعد ماندم، "موسیقی فیلم" را به بخشهای جشنواره اضافه میکنم. در سینما داوری بخش موسیقی فیلم هست، اما ما که تخصصمان موسیقی است نباید به سینماییها نمره بدهیم؟
اگر من به عنوان دبیر جشنواره در دوره بعد ماندم، "موسیقی فیلم" را به بخشهای جشنواره اضافه میکنم. در سینما داوری بخش موسیقی فیلم هست، اما ما که تخصصمان موسیقی است نباید به سینماییها نمره بدهیم؟به طور مثال سوتی که در "کرخه تا راین" زده شد چیزی فراتر از فکر آقای انتظامی بود که در حال حاضر تبدیل به الگو شده است. الان در مدارس سوتزدن به عنوان یک مهارت و قابلیت مطرح است. چند سال پیش در استان مرکزی شهراراک"جشنواره سوت" برگزار کردیم که استقبال خوبی شد. این طرحها باید ادامه یابد.
ما برای اولین بار در این دوره تک ترکها، بخش کودک و نوجوان، رسالههای دکتری، اجراهای اساتید موسیقی را به عنوان حرکتهای تازه آورده ایم و بخش موسیقی فیلم را هم می توان افزود. در سال آینده به بخشهایی که مغفول واقع شده اند به امید خدا اهمیت ویژه میدهیم .
فارس: اتفاقهای خوبی که در ادوار مختلف جشنواره فجر رخ میدهد ناظر به سیستم نیست و فرد محور است. بعضی زمان ایدهها درخشان است اما کسی نیست که از آن حمایت کند. آیا دبیران جشنوارهها در این مسیر تنها هستند؟ فکر میکنید تمام ایدههایی که در ذهن دارید انجام میشود؟
بخشی از موضوع به انتخاب دبیر و تواناییهای آن بر میگردد. ایران لحظه به لحظه آبستن حوادث است. دبیر جشنواره در کنار تخصص به این امور هم باید آگاه باشد. او باید ضرورت شناس وبابصیرت باشد و با نگاه همه جانبه بتواند از هنر وحاکمیت صیانت کند. بنده بنای خود را به برونداد خبری گذاشتم؛ دبیری هستم که چراغ روشن کار انجام میدهم و چیزی برای پنهان ماندن وجود ندارد. بنده آمده ام تا از حقانیت موسیقی و جامعه موسیقی دفاع کنم. چراغ جشنواره باید پرفروغ تر از همیشه روشن بماند. اهالی موسیقی اگر شرکت نکنند ابتدا به موسیقی ایران لطمه میزنند و سپس به تخصص و سفره خود وشاگردانشان. در موسیقی فجر اتفاق هایی رخ میدهد، شخصیتها و افراد موثری در این جشنواره حضور دارند که برای بقای جامعه موسیقی لازم است.
بنای امسال جشنواره موسیقی فجر بر برونداد خبری است؛ تمام کارها روشن انجام میشود و موضوع پنهانی نداریم.
استادان باید به فکر هنرجویانی که علاقه به شرکت در این جشنواره دارند، باشند؛ اگرکسی هم شرکت نمیکند حداقل تبلیغ سوء نداشته باشد. بودجه طوری باشد که شعار جشنواره مبتنی بر جوانگرایی تحقق یابد. در ابتدای صحبت هم گفتم آیین نامه نیازمند تغییر و اصلاح است تا دبیرکلی که کار را بر عهده دارد با انگیزه بیشترحق امضا داشته باشد. جشنواره رئیس دارد اما در کشوری هستیم که تغییرات زیادی بر اساس سلایق انجام میشود. ما باید به جوانها فکر کنیم . جشنواره بایستی بر جوان گرایی استوارباشد .مسئولان می دانند موسیقی دانی که دبیر شده، جدای از ویترین جشنواره دارای فکر و اندیشه و خلاقیت است و نیازمند اختیارات بیشتر اجرایی و نه فقط محتوایی.ناگفته نماند که رییس انجمن موسیقی درمقام اجرایی و مدیران قبل و اکنون مرکز موسیقی و بنیاد رودکی به عنوان رییس جشنواره در مقام سه راس مهم هستند که در حد عالی همکاری دارند. بحث من ساختار کلی است و نه انتقاد از این عزیزان که انصافا تلاشها و حمایتهایی دارند..
فارس: بزرگان موسیقی در مورد سند ملی موسیقی نظر دادند و به نقطه نظرات آنها توجه شده است؟ سندملی موسیقی بر چه اساس و نقطه نظر کارشناسی تدوین شده است؟
مقام معظم رهبری سندملی موسیقی را پذیرفتند و آن را تایید کردند. البته بر سند موسیقی ایرادات کارشناسی هم وارد است چرا که تنها استادان خانه موسیقی برای تنظیم آن حضور داشتند و استادان و متخصصان نظرخواهی کافی نشده است. چهرههای سرشناسی در ایران داریم که میتوانند در این خصوص اظهارنظر کنند. بنده معتقدم رئیس جمهورمحترم در ابلاغ این سند عجله نکنند و به طور پنهان و یا آشکار از موسیقیدانهای ذیحق و ذی نفوذ نظرخواهی کنند.
فارس: جشنواره موسیقی فجر اگر نقطه به نقطه براساس سندملی موسیقی برگزار شود کارکرد قبلی را دارد؟ یا برگزاری آن بر اساس شیوه نامه بهتر میشود؟
اگر سند ملی موسیقی به درستی تنظیم شود، دبیران جشنواره ها میتوانند به کمیسیون فرهنگی مجلس بروند و بودجه کافی بگیرند. در حال حاضر گرفتن بودجه التماسی است
بستگی دارد در سند اصلاح صورت بگیرد یا خیر؛ با نسخه فعلی گره برگرهها افزوده میشود. وظایفی به نهادها محول شده است، رییس شورای هنر کارگروهها را تشکیل میدهند و برنامه نویسی میشود. در سال ۸۳ بنده با عنوان "سازمان موسیقی" طرحی دادم که در صحن شورای هنر انقلاب فرهنگی فهم نشد و مخالفانی داشت و ابتر ماند. آن سال متاسفانه مرکز موسیقی هم به دفتر موسیقی تبدیل شد! شیطنتهایی صورت گرفت و مدیران وقت حوصله رسیدگی به آن را نداشتند !
سند حافظ و ضامن این قضایاست و میتواند دارای اهمیت باشد. اگر سند ملی موسیقی به درستی تنظیم شود، دبیران جشنوارهها میتوانند به کمیسیون فرهنگی مجلس بروند و بودجه کافی بگیرند. در حال حاضر گرفتن بودجه التماسی است و چون موسیقی در پایان جشنوارههای فجر برگزار میشود بودجه کمتری به این حوزه میرسد. چرا برای جشن انقلاب که آنقدر قابل اهمیت است و ضامن ادامه موسیقی کشور ردیف بودجه مشخص ندارد؟!
استادصبا در تکیه دولت حسین تهرانی را خطاب قرار داد و گفت تعزیه حافظ و ضامن موسیقی ایران است و اگر از میان برود نمیدانم چه کسی یا چه چیزی حافظ و ضامن موسیقی ایران خواهد بود. ما باید ضرورت زمان را تشخیص دهیم و پس از اصلاح آییننامه و سندملی مسیر ها مرتفع هموار و شود.
فارس: جریان تحریم امسال هم برای وسیقی فجر فعال است؟ تحریم در دو بخش داخلی و خارجی چقدر به موسیقی ما آسیب میزند؟
سال گذشته جشنواره جوان و موسیقی فجر دچار مشکل شد. سال گذشته سال سختی بود.خارجیها به سختی شرکت کردند و افراد داخلی هم مورد هجوم قرار میگرفتند. اما هنرمندانی پای کار و میدان ماندند و کار به خوبی شکل گرفت.امسال به شدت سال گذشته نیست اما شیطنتهایی وجود دارد. در بخش خارجی به واسطه تحریمهایی که وجود دارد برخی کشورها را تحریک می کنند. تحریم خارجی بر علیه ایران و تحریم داخلی توسط برخی خودیها البته بیتاثیر نیست. مهم اینست که امسال متقاصیان قابل توجهی داریم ولی مقدورات سخت افزاریمان کم است.
فارس: امسال فضای جشنواره بنا دارد شاد باشد یا برنامه دیگری را دنبال میکنید؟
ما برنامهای را به گروهها تکلیف نمیکنیم. البته همه ساله شاد بوده و خواهد بود. آثار فرستاده و تایید میشوند و یا انتخاب. آنهایی که صلاحیت اجرا از مجاری قانونی دریافت میکنند به اجرا میپردازند. همیشه قاطبه اهالی پاپ و نواحی همراهتر هستند و در حال حاضر اندک ضعفی در گرایش موسیقی سنتی داریم. درخواست کردهام برای اجرای موسیقی پاپ دو سالن را به ما بدهند چرا که استقبال و همراهی آنها بیشتر است و ما نمیتوانیم این قضیه را نادیده بگیریم. پاپ موسیقی مردم وار است و باید آن را هدایت کنیم تا پاپ ایرانی مناسب فرهنگ خانواده ایرانی اجرا شود.
پاپ موسیقی مردم وار است؛ باید آن را هدایت کنیم و بتوانیم پاپ ایرانی اجرا کنیم.
در جلسهای که با مدیر کل مرکز موسیقی آقای امیرحسین سمیعی داشتیم پیشنهاد راهاندازی جشنواره تلفیقی و پاپ ایرانی را تکرار کردم که ایشان پذیرفتند جشنواره مستقل هم درسال آینده باشد. در این صورت جشنواره چهلم خروجی جشنوارههای جوان، پاپ و تلفیقی ایرانی ، بانوان ، نواحی و دیگر اجراها میشود و کمتر دیگر نیاز به فراخوان داریم مگر در موارد خاص.
فارس: جشنواره موسیقی فجر محل رقابت حرفهایها است و یا کشف استعداد؟
هر دو؛ چه اشکالی دارد استادانی که در حال رقابت هستند جوانان و نوجوانان را مورد داوری قرار دهند. موسیقی فجر پهنه اقیانوس موسیقی است و همه میتوانند در آن شرکت کنند و به هریک به فراخور حال اعتبار بخشی می شود.
با اضافه کردن بخش کودک و نوجوان همین نگاه را دنبال میکنم. دختران یا پسران سرزمینمان کودکان و نوجوانانی هستند که در سن خود پخته شدهاند و کار حرفهای میکنند، چه اشکالی دارد تجربه استیج کسب کنند و در این جشنواره شرکت داده شوند؟ باید به این عزیزان که دوست دارند در جشن انقلاب شرکت کنند فضا بدهیم. ما فعلا هردو نگاه جشن و فستیوال را دنبال می کنیم و از نخبگان هم استفاده میکنیم برای ارتقا سطح کیفی داوری ها ، اجراها و رقابت ها.
دبیرخانه ثابت شرط اول است. متاسفانه سی و هشت سال است دبیرخانه دائم وجود ندارد ! هنرمندان باید احساس اهمیت کنند و دررفت و آمد سالانه باشند برای طرح موضوعات و پیشنهادهایشان تا از این رویداد مهم بیشتر استقبال کنند.
فارس: در جشنواره امسال بخش بانوان به چه صورت برگزار خواهد شد؟
به این موضوع قانون محور عمل میکنیم. دیدگاههای فقهی وجود دارد و قوانینی در این خصوص وجود دارد که نمیشود خارج از چهارچوب کاری انجام داد. اما هیچ محدودیتی در جشنواره موسیقی فجر در حوزه بانوان نیست و میتواند پررنگتر هم باشد. خوب است از سال آینده جشنواره ویژه بانوان ایجاد شود. امسال با اجازه شورای سیاستگذاری این حوزه را پررنگ تر از گذشته کردیم. حساسیتی در حوزه بانوان وجود ندارد اما متاسفانه خبرها به صورتی تنظیم میشود که فضای موسیقی بانوان را حساس نشان دهد!
امسال ۵ اجرای بانوان را خواهیم داشت.متاسفانه فرهنگسرای نیاروان در حال تعمیر است و متولیان امرفقط تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران را برای اجرای بانوان تایید میکنند. مدتی است به دنبال سالن هستیم تا ویژه بانوان را با حمایت ویژه مسئولان حراست حتما داشته باشیم.
ما چه بخواهیم و چه نه نخواهیم بخش اعظم فرهنگ و هنر کشور با بانوان گره خورده است. براین اساس دوستان را متقاعد کردم از دو خانم متخصص در امر اجرا ، پژوهش و آموزش در بخش داوریها استفاده کنیم. ما باید به خانمهای متخصص فضا بدهیم و پیشتاز باشیم.
فارس: دبیران جشنواره همیشه از بودجه کم شکایت داشتند. آیا این بودجه باید تنها توسط وزیر فرهنگ و دفتر موسیقی تامین شود؟ راهکاری در اساسنامه وجود دارد تا از جاهای دیگر بشود این بودجه را تامین کرد؟
متاسفانه کمتر جایی و کسی حامی موسیقی میشود. دنبال میکنیم مراکزی را که بشود حمایت گرفت.اگر شهرداری چندین بیلبورد مناسب شهری البته در جاهای مناسب بدهد نوعی حمایت است. موسسات و شرکتهایی که گروهها را به خارج از کشور میفرستند پای کار بیایند حمایت محسوب میشود. بخش تبلیغات در آییننامه دیده نشده است و از طرفی نهادهای خصوصی وحاکمیتی با پیش خرید بلیطها میتوانند حمایت کنند مانند اتفاقی که در موسیقی پاپ رُخ میدهد.کلا اگر صاحبان سرمایه وارد عمل شوند چندمنظوره بهره برداری صورت می پذیرد.
بخشی از ایراد جشنواره بلیط است؛ متاسفانه به کسانی داده میشود که شناخت از نوع موسیقی ندارند. بلیط باید به اهلش داده شود و روش فروش و اهدا بلیط ها تغییر کند.
فارس: بودجه دریافتی شما چقدر است؟
سال گذشته ۱۰ میلیارد بوده که بخشی از فروش بلیط هم شامل می شد و امسال هم گویا به همان میزان باشد. به واسطه ۱۰ گروه بینالملل اگر دوستان لطف کنند شاید ۲ میلیارد به آن اضافه شود؛ اما ما برای جشنواره امسال ۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
برای بودجه جشنواره موسیقی به ۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم که متاسفانه میزان آن تا به این لحظه ۱۰ میلیارد است.
فارس: به عبارتی شما ۱۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارید.
بله.
فارس: برنامهای برای نوازندگان خیابانی دارید تا این بخش هم در جشنواره حضور داشته باشد و آنها هم داوری شوند؟
هنگامی که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، دو سال جشنواره "پیامبر مهربانی" در سطح بینالملل برگزار کردیم پیشنهاد جشنواره خیابانی و شناسنامه دار کردن این هنرمندان که اکثرا هم دانشجو هستند را دادیم. بالای ۶۰ درصد این نوازندگان برای امرار معاش و تمرین ساز میزنند و دانشجوی موسیقی هستند. این اتفاق به عنوان مبلمان شهری برای مردم نشاطآوری وزیبایی دارد. اما اتفاق نیفتاد. همه این ایده ها را نمیتوان عملی کرد و باید مرحله به مرحله جلو رفت."موسیقی خیابانی" موضوع مهمی است.
فارس: موسیقی رپ میان جوانان جا افتاده است. آیا میشود این نوع موسیقی را هم در جشنواره گنجاند؟
رپ زبان اعتراض است. اول باید رپ را حاکمیت بپذیرد ومصادره به مطلوب شود با تعریف فرهنگ غنی ایرانی و حرف مستهجن از آن خارج شود. به نظرم رپ یک قالب است که هر رنگی را میشود جایگزین و در آن ریخت. در حقیقت یک فرم است که میتوان با چکشکاری آن را شکل داد. اگر این کار صورت گیرد از جریانهای زیرزمینی هم کاسته میشود.
فارس: در سینما و تئاتر انحصار بلیط فروشی بخصوص برای جشنواره فجر شکسته شد. این اتفاق برای جشنواره موسیقی هم انجام میشود؟
فکر میکنم چند سال پیش این انحصار شکسته شده. من با انحصار طلبی مخالف هستم. تاجایی که اختلال ایجاد نشود و ما ظرفیت داریم همه باید بیایند و مشارکت کنند در این رویداد مهم ملی.
فارس: مانند اتفاقی که برای استاد انتظامی افتاد آیا برنامه ای برای رپرتوآرهای بزرگان موسیقی را دارید؟
به شرطی که استقبال شود این کار را انجام می شود و در حال حاضر هم شاهد این موضوع هستیم. دلیل کمتر حضور پیدا کردن شخصیتهای هنری ، دلایل گوناگون دارد . باید دیدگاه هنرمندان در این خصوص آسیب شناسی شود.
فارس: در اجراهای اخیر که در تالار وحدت در حال رونق است میتوان اجراها را ضعیف دانست؛ چرا ارکسترهای ما به این چالش برخوردند و آنقدر ناکوک مینوازند؟
بخشی از این اتفاق ها به مدیریتها بر میگردد. مدیریت قبل بنیاد رودکی با پدیده موسیقی و تئاترکم آشنا بود و مشاوره خوبی دریافت نمی کرد.خوشبختانه با آمدن آقای الهیاری که مردی ثابت قدم و معتمد اهالی موسیقی است در کنار آقای سمیعی و آقای ستایشگر که از اهالی کاردان موسیقی هستند سه راس اصلی تصمیم گیری کنار هم اند که نوید بخش روزهای خوب و جبران مافات گذشته است. امید که اصلاحاتی صورت پذیرد وگروه فنی و مشاوران قوی کنارشان ایجاد شود.
به لحاظ فنی نوازنده ضعیف نداریم اما برخی به دلایل مختلف لجبازی میکنند و ناکوک مینوازند.
بخشی دیگر به حال و احوال هنرمندان بستگی دارد . نوازندهای که در ارکستر ملی یا سمفونیک تهران وجود دارد امتحان داده و توانمند است از سوی دیگر به رهبران ارکستر هم باید احترام گذاشته شود.به لحاظ فنی معتقدم نوازنده ضعیف نداریم و به دلایلی که عرض کردم برخی لجبازی هاست ... در شهرهای بزرگ ارکسترها باید اجرا داشته باشند؛ متاسفانه اجراها تنها به تهران معطوف شده است.
در یکسال اخیر اتفاقا گروههای زیادی کنسرت دادند؛ اما برخی بدلایلی اطلاعرسانی نمیشوند.
پایان پیام/